مشکلات عملی شدن سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش (یک مطالعه فرا تحلیلی)
مشکلات اجرایی سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش (یک مطالعه فرا تحلیلی)
تکتم نعمتی۱، علی غفاریان پناهی۲
۱ استادیار دانشگاه فرهنگیان
۲ دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
ارتباط با نویسنده: nemati.toktam@gmail.com
تاریخ دریافت: ۱۵/۰۵/۱۳۹۷، تاریخ انجام اصلاحات:۲۰/۰۶/۱۳۹۷ تاریخ پذیرش:۲۵/۰۶/۱۳۹۷
Problems of Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in the Education System in Iran , A Meta-Analysis
Tectam Nemati۱,Ali Ghaffarian Panahi۲
۱- Assistant Professor of Farhangian University
۲- Ph.D. Student, Azad University, Central Tehran Branch
Received 06/08/2018, Revised 06/09/2018, Accepted 16/09/2018
چکیده
در پژوهش حاضر باهدف بررسی مشکلات اجرایی شدن، سند تحول بنیادین در نظام آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران و شناخت چالشهای آن انجامشده است. در این پژوهش از طریق روش فرا تحلیلی کیفی، به جمعآوری مقالات و پژوهشهای مرتبط با سند آموزش و پرورش، تحلیل پژوهشهای استخراجشده، استخراج دادههای مورد نظر، طبقهبندی اطلاعات و دادههای استخراجی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط پرداخته شد. محقق در گام اول به توصیف سند ملی آموزش و پرورش پرداخت و در ادامه تحلیل مشخصات و مؤلفههای آن و در نتایج کمی و کیفی تحقیقات مرتبط با سند به صورت طبقهبندی شده در کنار هم ذکر گردید و در نهایت یافتههای پژوهش از درون آن استخراج گردید. بر اساس نتایج پژوهش، سند ملی آموزش و پرورش با چالشهای درونی و بیرونی درگیرد و میتوان به برخی از این چالش هم چون عدم رعایت ضعف در تحلیل محیطی و تبیین وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب، عدم توجه کامل تفاوتهای فرهنگی، ضعف در نگاه عدم تصدیگری و تمرکززدایی در نظام تعلیم و تربیت و تأثیر دوسویه آن بر نظام تعلیم و تربیت کشور، مشارکت عموم، تأثیر تحولات سیاسی و دولتی بر تحول بنیادین آموزش و پرورش، تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر مسیر تحول بنیادین آموزش و پرورش و تأثیر تحولات اقتصادی بر تحول آموزش و پرورش نام برد. نتایج نشان داده است آموزش و پرورش که متکی صرف به درآمدهای دولتی باشد، تحولات و بحران های اقتصادی بر چشم انداز و مسیر توسعه آن تاثیر گذار خواهدبود. در بررسی صورت گرفته، مشخص شده است علاوه بر آنکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به این موضوع به طور کامل نپرداخته، در خصوص آن جهتگیری و سیاست راهبردی گویایی را در پیش نگرفته است.
کلمات کلیدی: نظام تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، تحلیل اقتصادی، سند تحول بنیادین
Abstract
The purpose of this study is to investigate implementation problems of the fundamental evolution in the education system of the Islamic Republic of Iran and identify its challenges. In this research, through qualitative meta-analytic method, articles and research related to education document, analysis and classification of data related described the National Education Document, followed by the analysis of its characteristics and components, and the qualitative and quantitative results of the document-related research. According to the results of this research, the National Education Document addresses internal and external challenges and some of these challenges can be as lacking in environmental analysis and explaining the status quo, drawing attention to cultural differences, lack of attention to cultural differences. Decentralization in the education system and its two-way impact on the education system, public participation, the impact of political and governmental developments on the fundamental transformation of education, the impact of social and cultural factors on the fundamental path of educational transformation, and the impact of economic transformation. The results show that education, which relies solely on government revenues, will affect economic outlooks and paths of economic development. In the review, it has been found that, in addition to documenting the fundamental evolution of education, it has not fully addressed this issue, and has not provided a rhetorical orientation and policy regarding it.
Keywords : Education system; education; economic analysis; Fundamental Reform Document of Education (FRD)
بازدیدها: ۱۲۴۲
نظر بدهید
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟تمایل به کمک