تاثیر تمرکز مشتری بر ریسک پذیری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
تاثیر تمرکز مشتری بر ریسک پذیری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
علیاصغر بختیاری ۱* رضا داغانی۲
۱.دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری, دانشگاه شهاب دانش
۲.دکتری حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس
* ایمیل نویسندۀ مسئول: alibakhtiary1386@gmail.com
The effect of customer concentration on risk-taking in companies listed on the Tehran Stock Exchange
Ali Asghar Bakhtiari *۱, Reza Daghani ۲
۱ Accounting Group, Shahab Danesh University
۲Assistant Professor of Accounting, Department of Accounting, Shahab Danesh University
Email: alibakhtiary1386@gmail.com
چکیده
درک عواملی که بر ریسکپذیری شرکت تأثیر میگذارد در ادبیات مالی جایگاه ویژه ای دارد از آن جهت که رابطه مشتری و شرکت، یکی از مهمترین موضوع های مرتبط با عملیات تجاری است. طبق نظریه قدرت چانهزنی استدلال شده است تمرکز مشتری بر ریسکپذیری تاثیرگذار است. بنابراین در این مطالعه به بررسی تأثیر ساختار پایگاه مشتری بر ریسکپذیری تأمینکنندگان شرکت پرداخته میشود. با استفاده از اطلاعات ۱۳۱ شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ و استفاده از رگرسیون حداقل مربعات معمولی باکنترل اثرات سال و صنعت نتایج تحلیلهای انجام شده نشان میدهد تمرکز مشتری بر ریسک پذیری شرکت تاثیر منفی و معناداری دارد. در نتیجه تمرکز بر مشتریان بزرگ به طور قابلتوجهی بر رفتارهای ریسکپذیر شرکت تأثیر میگذارد و آن را کاهش می دهد.
کلمات کلیدی: تمرکز مشتری، ریسک پذیری شرکتی, قدرت چانه زنی، عملکرد
طبقه بندی موضوعی,G25,G12
The factors with the impact on the company’s risk-taking are a major subject in finance literature and the customer-supplier relationship is one of the most important issues related to the business operations of companies. The existing literature of bargaining power theory argues that customer focus has an effect on risk-taking. Therefore, in this study, we study the impact of the the customer based on the risk-taking of the company’s suppliers. By using 131 listed companies in the Tehran Stock Exchange during the period from 2011 to 2019 and using an ordinary square estimator and fixed year and industry effects, the results show that customer focused has a negative and significant effect on the company’s risk-taking. As a result, the concentration on a supplier’s customer significantly affects its risk-taking behaviors.
Keywords: customer, corporate risk-taking, bargaining power, performance.
JEL:G25,G12
بختیاری علی اصغر ، داغانی رضا (۱۴۰۰)، تاثیر تمرکز مشتری بر ریسکپذیری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، نشریه تحلیل مالی، ۵(۲)،۴۱-۶۲
Bakhtiari A.A., Daghani R. (2022), The effect of customer concentration on risk-taking in companies listed on the Tehran Stock Exchange, Journal of financial analysis, 5(2),41-62
بازدیدها: ۶۵