تعیین بهای تمام شده دانشجو با استفاده از بهایابی مبتنی بر فعالیت زمان گرا

 


اسماعیل امیری۱، حسین مشایخی *۲

  1. دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه مازندران-بابلسر
  2. مدیر بودجه، تشکیلات و تحول اداری دانشگاه جیرفت ( نویسنده مسئول)

ارتباط با نویسنده: . Mashayekhi@ujiroft.ac.ir 

تاریخ دریافت: ۲۰/۰۶/۱۳۹۶، تاریخ انجام اصلاحات:۲۷/۰۶/۱۳۹۶ تاریخ پذیرش:۱۵/۰۷/۱۳۹۶


Determining Student Cost Using Cost-Based Time-Based Activity -TDABC

Esmaeial Amiri ۱* Mashayekh Hossien۲

 

  1. PhD student of accounting , Mazandaran University
  2. Director of Budget, Organization and Administrative Transformation ,University of JIROFT )Corresponding author

Email: Mashayekhi@ujiroft.ac.ir 

  Received 06/09/2017, Revised 19/10/2017, Accepted 18/09/2017


    چکیده

دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی به منظور تامین مالی کافی نیازمند محاسبه دقیق بهای تمام شده دانشجو هستند. در این راستا نظام آموزش عالی در پی اجرای بوجه­ریزی مبتنی بر عملکرد با الزام حسابداری تعهدی برای تعیین دقیق بهای تمام شده دانشجو با مشکل اساسی مواجه هستند. به دنبال مشکلات پیاده­سازی سیستم بهایایی مبتنی بر فعالیت برای محاسبه بهام تمام شده دانشجو در نظام بودجه­ریزی مبتنی بر عملکرد، بهایابی مبتنی بر فعالیت زمانگرا به عنوان جایگزینی برای استقرار مطرح می­شود. این روش ظرفیت گروه­های منابع تامین مالی را بر اساس زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت به بهای تمام شده اختصاص می­دهد. به دلیل مزایای استقرار بهایابی مبتنی بر فعالیت زمان­گرا در نظام بودجه­ریزی، این پژوهش به صورت مفهومی به تشریح مدل بهایابی مبتنی بر فعالیت زمان­گرا برای تعیین بهای تمام شده دانشجو در دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی پرداخته است، نتایج نشان می­دهد بکارگیری این روش به دلیل دخالت عامل زمان در محاسبه بهای تمام شده منجر به دقت اندازه­گیری بهای تمام شده، روشن­گری ماهیت فعالیت­ها، بهبود تصمیم­گیری و برنامه­ریزی موثر برای تهیه بوجه­ریزی مبتنی بر عملکرد می­شود و نگرانی­های مدیران مالی را در خصوص تامین منابع مالی و شناسایی ظرفیت­ها کاهش می­دهد.

واژگان کلیدی: تامین مالی، بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد، بهام تمام شده، بهایابی مبتنی بر فعالیت زمان­گرا.

[ERROR] Missing attributes: title, author, journal 

 دریافت فایل مقاله

بازدیدها: ۴۲۳

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

*