تعیین بهای تمام شده دانشجو با استفاده از بهایابی مبتنی بر فعالیت زمان گرا
اسماعیل امیری۱، حسین مشایخی *۲
- دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه مازندران-بابلسر
- مدیر بودجه، تشکیلات و تحول اداری دانشگاه جیرفت ( نویسنده مسئول)
ارتباط با نویسنده: . Mashayekhi@ujiroft.ac.ir
تاریخ دریافت: ۲۰/۰۶/۱۳۹۶، تاریخ انجام اصلاحات:۲۷/۰۶/۱۳۹۶ تاریخ پذیرش:۱۵/۰۷/۱۳۹۶
Determining Student Cost Using Cost-Based Time-Based Activity -TDABC
Esmaeial Amiri ۱* Mashayekh Hossien۲
- PhD student of accounting , Mazandaran University
- Director of Budget, Organization and Administrative Transformation ,University of JIROFT )Corresponding author
Email: Mashayekhi@ujiroft.ac.ir
Received 06/09/2017, Revised 19/10/2017, Accepted 18/09/2017
چکیده
دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به منظور تامین مالی کافی نیازمند محاسبه دقیق بهای تمام شده دانشجو هستند. در این راستا نظام آموزش عالی در پی اجرای بوجهریزی مبتنی بر عملکرد با الزام حسابداری تعهدی برای تعیین دقیق بهای تمام شده دانشجو با مشکل اساسی مواجه هستند. به دنبال مشکلات پیادهسازی سیستم بهایایی مبتنی بر فعالیت برای محاسبه بهام تمام شده دانشجو در نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، بهایابی مبتنی بر فعالیت زمانگرا به عنوان جایگزینی برای استقرار مطرح میشود. این روش ظرفیت گروههای منابع تامین مالی را بر اساس زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت به بهای تمام شده اختصاص میدهد. به دلیل مزایای استقرار بهایابی مبتنی بر فعالیت زمانگرا در نظام بودجهریزی، این پژوهش به صورت مفهومی به تشریح مدل بهایابی مبتنی بر فعالیت زمانگرا برای تعیین بهای تمام شده دانشجو در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی پرداخته است، نتایج نشان میدهد بکارگیری این روش به دلیل دخالت عامل زمان در محاسبه بهای تمام شده منجر به دقت اندازهگیری بهای تمام شده، روشنگری ماهیت فعالیتها، بهبود تصمیمگیری و برنامهریزی موثر برای تهیه بوجهریزی مبتنی بر عملکرد میشود و نگرانیهای مدیران مالی را در خصوص تامین منابع مالی و شناسایی ظرفیتها کاهش میدهد.
واژگان کلیدی: تامین مالی، بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد، بهام تمام شده، بهایابی مبتنی بر فعالیت زمانگرا.
[ERROR] Missing attributes: title, author, journal
بازدیدها: ۴۲۴
نظر بدهید
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟تمایل به کمک