تحلیل روند شاخصهای دروندادی مالی دانشگاههای برتر کشور (در بازۀ زمانی سالهای ۱۳۹۵-۱۳۶۱)
در «عصر دانش» موج گسترشکمّی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در دستورکارکشورهای مختلف قرار گرفته است، لیکن توازن میان گسترش کمّی و توسعۀکیفی و به تبع آن تأمین مالی دانشگاهها با توجه به هر دو بُعد، به چالشی اساسی به ویژه در حوزه آموزش عالی مبتنی بر تخصیص بودجۀ دولتها در کشورهای در حال توسعه، تبدیل شده است. بر این اساس در این مقاله ارزیابی عملکردکمّی وکیفی دانشگاههای برتر کشور، از منظر معیارهای دروندادی مالی و میزان سرمایهگذاری بخش دولتی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور با بهرهگیری از مطالعات اسنادی، سه معیار اصلی متشکل از یک معیار کمّی و دو معیار کیفی انتخاب شده و روند تغییرات این معیارهای طی بازه زمانی ۳۵ ساله سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۹۵ تحلیل شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که روند تغییرات در معیار کمّی «بودجۀ مصوب دانشگاه» تقریباً برای تمامی دانشگاههای منتخب صعودی بوده است. در معیارهای کیفی «سرانۀ بودجۀ دانشگاه به ازای دانشجو» و «سرانۀ بودجۀ دانشگاه به ازای استاد» نیز در بازۀ زمانی سالهای ۱۳۸۰- ۱۳۶۹ روند رو به بهبود مشاهده شده است. در دورۀ زمانی سالهای ۱۳۶۸-۱۳۶۱ به دلیل شرایط خاص در کشور، تقریباً در هر سه معیار افت جدّی رخ داده است.
بازدیدها: ۲۰۹